Het eilandje is de “oerhaven” van Antwerpen.
In de 16de eeuw ontwierp Gilbert van Schoonbeke zijn “masterplan” en liet heel wat vlieten aanleggen, de voorlopers van onze huidige dokken.
Toen werd het Eilandje gevormd: een stukje stad volledig omringd door water.
Napoleon Bonaparte gaf het startschot voor de aanleg van de Antwerpse
haven zoals we ze vandaag kennen. Hij gaf opdracht om Le grand & Le petit Bassin aan te leggen ter vervanging van de verwaarloosde vlieten om van Antwerpen een oorlogshaven te maken.
Maar zover kwam het niet. “Den Basseng” groeide wel uit tot een wereldhaven.
Gebouwen als “Den Entrepôt” en de “Montevideo pakhuizen” hebben een bijna mythische betekenis voor de Antwerpenaren.
Net als de Schuilplaats voor Werklieden aan de Londenstraat (nu LA RIVA) en de “Bordeauxstraat”. In het politiekantoor van de Bordeauxstraat zwaaiden de Groten Bokser, het Schieterke en 13 Bakken de plak. Bijnamen voor politie agenten die geen verdere verduidelijking vragen.
Liefst 2,6 miljoen landverhuizers vertrokken vanuit Antwerpen met de Red Star Line naar het Beloofde Land: Amerika. Onder hen Golda Meir en Irving Berlin.
Hun moeilijke tocht werd vastgelegd door de Antwerpse schilder Eugeen Van Mieghem, wiens personages in brons te zien zijn op het Eilandje.
Via het Kattendijkdok werden de allereerste vaten petroleum in Europa ingevoerd.
Vandaag is dit stukje stad aan een serieuze revival begonnen. Pakhuizen zijn verbouwd tot hoofdkwartier van modegiganten als Dries Van Noten of tot lofts en hippe restaurants.
De bouw van het MAS heeft zeker bijgedragen tot deze vernieuwing. Het Ballet van Vlaanderen en de Antwerpse filharmonie vonden er ook hun nieuwe stek.
Redenen genoeg dus om het Eilandje te ontdekken.
Vertrek vanaf het Loodswezen voor een 2 uur durende wandeling doorheen de geschiedenis van het Eilandje.
Prijs : € 95,00 voor de gids gedurende 2 uur per groep van maximum 25 personen